søndag den 30. maj 2010

Nyt på Chilifronten

Nyt om chilierne, de vokser. Chilifrugterne er langsomt men sikkert ved at blive til noget og jeg synes bare de små fine hvide blomster er så kønne.
De andre plante-forsøg går godt, jeg er meget spændt på den lilla i nederst i midten, bladene er sådan marmorerede lilla og grønne, jeg kan slet ikke vente til den sætter blomster:)
Dåse-chilien klarer det ikke så godt, men den kæmper, kimbladene er begyndt at blive gule det tegner ikke så godt, jeg er bange for at der kommer til at gå meget lang tid før den sætte blomster. :S




Deformitet, nu har jeg ikke fortalt det tidlligere, men den lille "chili-baby" der blev sendt til Århus Chilidagbog har en handicappet tvilling. Jeg plantede 2 for at være sikker på at få en.

Den ene kom hurtigt op og blev plantet om, og shippet til århus. Den anden, havde jeg lidt glemt, men havde jeg tænkt at kassere, da den ikke var så pæn. Den har nemlig lidt nogle deforme blade, fordi de sad fast i frøet, og jeg måtte hjælpe dem fri inden de visnede, så det var en fødsel med komplikationer der stadig kan ses.
Men deformiteten af bladene betyder ikke noget her, da det kun er kim bladene(nedenfor til venstre). Det næste hold blade ser straks bedre ud:)

Nedenfor til højre, ses straks en anden form for deformitet, det er en af dåsechiliens omplantede planter. Kimbladene er meget mørkere og læderagtige og det næste hold blade hænger sammen. Det er svært at sige om det er en mutation i planten eller den bare bærer præg af at stå for tæt på en større plante. Det vil kun tiden vise.



Så ville jeg lige vise nogle billeder der viser min plantegalskab, maleriet er selvgjort og græsmanden er købt(dengang skaldet) i tier.
Jeg tilføjer også et citat fra Vibeke i dag "når vi andre taler om når vi engang får børn, taler du om når du en gang får have" Jeg ved ikke om hun har 100% ret, men haven er bestemt et stort ønske.

3 kommentarer:

  1. Hehe mutantchilier ;) Pas på de ikke bliver det monstre! Hvor ofte vander du dem egentlig?

    - Vibeke

    SvarSlet
  2. Øh, det=til, jeg er vist lidt træt...

    - Vibeke

    SvarSlet
  3. Jeg forstod det godt:) ret tit faktisk hver 3. dag tror jeg

    SvarSlet