torsdag den 20. maj 2010

Forårsfornemmelser

Så nu er de små chilier blevet plantet ud, og man kan næsten se på dem hvor glade de er ;)


Jeg vil lige fortælle lidt om "justering" af planterne. På billedet nedenunder, ses et udsnit af de sidste par års planter.
I venstre side ses en fri plante der har fået lov til at vokse som den har haft lyst til, den endte i sensommeren med at være større end vindueskarmen, og truede med at kollapse da der kom frugt på. Så jeg var nødt til at binde den op og var en "pain in the ass" hver gang man ville åbne vinduerne.der er 3 faktorer der spiller ind i hvor stor planten er.
Nr 1 er sorten, stor plante laver store chilier, så hvis du udvinder frø direkte fra en frugt så vælg den mindste frugt af den type plante du vil have, for den er givetvis muteret en anelse, og vil gøre planten nemmere at håndtere.
Nr 2 - pottestørrelsen, jo mere plads planten får jo større vil den også blive.
Nr 3 "Justering" hvis planten vokser som den vil, vil den vokse så meget der er plads til, men hvis den får nogle "problemer" vil den prøve at vokse mere til siderne end opad.

På billedet øverst til højre ses 3 planter den helt til højre og den helt til venstre er helt den samme art, plantet på helt samme tidspunkt. Den eneste forskel på de to er at jeg har haft plukket nogle blade af i plantens ungdom.
Og det vigtige tidspunkt jeg taler om er det der ses nederst til højre, hvor hovedstænglen deler sig i 2, her vil der være ca. 4 kronblade, hvis man fjerner 2 af disse, vil planten tro der er noget galt og begynde at vokse til siden. Chilierne vil blive mindre, men mere stærke i smagen.




Til sidst har jeg et lille ufriviligt eksperiment, det er en plante fra sidste år, som min mor adopterede, ca. på det her tidspunkt sidste år. Planten kom til at stå alt for skyggefuldt og fik langtfra nok vand, så dens blade gulnede og planten var fastlåst i babystadie på en ca. 10 cm.
Så i efteråret da jeg begyndte at rydde op i mine planter, fandt jeg den i min mors vindueskarm og prøvede at få lidt liv i den. Den livede helt op, og i december begyndte den at sætte knopper, og nu har den også fået små chilier på. Så det er en helt anden måde at gøre planterne små på. Planten ses nedenfor som den ser ud i dag.



4 kommentarer:

  1. Kan du ikke følge lidt med i Chilien, og så sige til når jeg skal plukke nogle blade, for jeg er virkelig på usikker grund med det er her planteting ;)

    - Vibeke

    SvarSlet
  2. Jeg følger med :) det skal nok gå ;)

    SvarSlet
  3. Kan man ikke købe en chilli plante af dig mormor?? jeg mangler !

    farmor/ symfonikul/ pernille /altså hende der med William

    SvarSlet
  4. Haha jo "hende der med William"
    Du må da få en :) hvad skulle det være,
    Jeg står lige her i min chilibutik hehe
    Jeg håber det går bedre med ham der knægten
    -Rikke

    SvarSlet