søndag den 9. januar 2011

Akvariet -glæder og bekymringer

Så fik vi akvarie for et par måneder siden... En lidt skør ide, jeg nok aldrig skulle have givet efter for "idiot idiot"
Ej jeg holder meget af at sidde og kigge på det og holde øje med de små guppyer der er proppet i det.
Men det er jo i det store hele en stor bekymring.
Vi startede stille og roligt med 3 fredelige guppyer, 2 hunner og en han, og det skulle vi aldrig have gjort.
De parrede sig som, ja som guppyer åbenbart, og indenfor den første måned var de 3 guppyer blevet til 17.

De vordrende forældre

Jeg nød at se dem vokse op og prøve forgæves at tælle dem. Og arvefjenden Sussi, troede heldigvis det var fjernsyn og sørgede for at holde øje med dem når vi var på arbejde.
Men den 5. december intraf katastrofen, guppyhun nr. 2 fødte, ja godt 60 guppy-unger på en gang, ,What to do?
Jeg har så prøvet med lys og lygte på fjæsen at afsætte dem, kunne jo ikke nænne at aflive de små uskyldige pus.
-og væk måtte de da jeg dårligt kunne rense glasset uden at mase dem.

Jeg havde en lille episode, med en fisk der blev mast af rensemagneten mod glasset ved et frygteligt uheld. Den lille stakkel sank livløs ned på bunden, FUCK FUCK, ned med nettet og ud i toilettet. Det kolde vand i toilettet havde imidlertidigt vækket den lille teenageguppy fra mødet med magneten, og dette opdagede jeg i det millisekund da jeg trykkede på skyl. FUCK FUCK det var jo ikke meningen, det løb koldt ned af ryggen og jeg hadede mig selv. Arend overbeviste mig i telefonen, da jeg i panik ringede, at det jo bare var en fisk, og et uheld, den slags sker.
Men der var for mange guppyer i det akvarie, og aflivning vidste jeg, jeg ikke ville være god til.
Så gratis guppy-babyer -everyone who wants!

En veninde meldte sig, hendes akvarie var dobbelt så stort som mit og fyld med fisk 4 gange så store som en voksen af mine guppyer. Hendes kæreste(som faktisk vidste noget om fisk) sagde at de var fredelige nok og at de godt kunne gå sammen.
Ca. 20 guppy-babyer blev plumpet i, men desværre var de nok for små, alt for meget i snackstørrelse, og hun siger at de alle er borte nu. 
Lidt ærgeligt, men dog mere humant end død ved menneskebæ i kloakken. Men altid noget at vi har fundet en god aflivningsmetode, hvis det bliver nødvendigt. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar